Innlogging
Mønsteret er under arbeid og krever mer innsikt og samarbeid på tvers. Sitter du på innsikt som er relevant for innlogging og/eller aktørbytte? Ta kontakt så kan vi dele innsikt og diskutere dette mønsteret sammen!
Bytte mellom privat og virksomhet
Vi ønsker å finne den beste måten for å håndtere bytte mellom privat og virksomhet. Dette vil være aktuelt for løsninger der innlogget bruker kan bytte mellom å representere seg selv som privatperson, ett firma eller frivillige organisasjoner.
Relevant innsikt
Det er funnet flere utfordringer knyttet til innlogging:
- Vanskelig å logge inn, og å finne logg inn
Logg inn-knappen er ulik plassert, heter ulike ting (logg inn, din side, min side), og har ulike ikoner. Ikonene har stor variasjon: person, hengelås, papir og blyant, åpne dør og nøkkelhull. Dette skaper forvirring. - Utlogging er vanskelig å finne, og ulik fra etat til etat
Noen ganger tydelig “logg ut”, andre nettsteder må du lete etter utlogging. - For mye ligger bak innlogging med BankID
Det er mye som legges bak innlogging. Dette er både generell informasjon, men ikke minst mange søknadsskjema og oppgaver som i seg selv ikke er av sensitiv art. Dette fører bl.a. til at de som ikke klarer eller har mulighet for å logge inn ikke får tak i essensiell informasjon, og i mange tilfeller, mulighet for å søke på rettigheter de har krav på. - BankID forvirrer på grunn av endringer i utformingen
Utseende for bankID er forskjellig på tvers av nettsider og det er svært utfordende å vite hva som er faktisk BankID og hva som potensielt er svindel. Det skaper forvirring, og særlig blant de som som er usikre i møte med det digitale og i utgangspunktet redd for personlig sikkerhet.
Innsikten er fra rapporten "Digital hele livet med bedre brukeropplevelse"